ASTRA toel Põhjamaade juhtivate tehnikaülikoolide tasemele
ASTRA meetme toetusrahaga renoveeritakse Tehnikaülikooli Mäepealse 3 asuv õppe-ja teadushoone ja viiakse ellu TTÜ arenguprogramm, mille eesmärk on jõuda 2025. aastaks Põhjamaade juhtivate tehnikaülikoolidega võrreldavale tasemele.
Euroopa Regionaalarengufondist toetatakse ülikooli kahe projekti abil:
- TTÜ arenguprogramm aastateks 2016-2022 (2014-2020.4.01.16-0032)
- TTÜ Arenguprogramm aastateks 2016-2022 - Tegevus 1 (2014-2020.4.01.16-0046)
Institutsionaalne arendusprogramm teadus- ja arendusasutustele ja kõrgkoolidele ehk lühidalt ASTRA on Vabariigi Valitsuse ning Haridus- ja Teadusministeeriumi poolt ellu kutsutud meede toetamaks teadus- ja arendusasutuste ning kõrgkoolide struktuursete muudatuste läbiviimist, asutuste vastutusvaldkondade arendamist ja keskendumist põhitegevusele ning selle kaudu panustada kõrgharidusprogrammi eesmärkide täitmisse.
Tehnikaülikoolile eraldatakse toetuseks kokku veidi üle 19 miljoni euro, millest 3,77 miljoni euro eest renoveeritakse ehitusteaduskonna katsehall ja 16,09 miljoni euroga toetatakse TTÜ arenguprogrammi, mille raames saavad toetust ülikooli arengukavas väljatoodud eesmärkide elluviimiseks paika pandud kuus tegevust. Tehnikaülikooli omafinantseering on 5% projekti kogueelarvest.
Renoveerime Mäepealse 3 õppe – ja teadushoone
Mäepealse 3 asuv õppe- ja teadushoone koos samas asuva liginullenergia hoonega on oluline baas ehitusinseneride ettevalmistamisel. Hetkel puuduvad hoones kaasaegsed töötingimused, lisaks vajab ülikool täiendavaid ruume mitmete ainete õpetamiseks. Projekti eesmärk on renoveerida olemasolev hoone, mida kasutab umbes 220 üliõpilast ja ligi 30 tehnilist ning akadeemilist töötajat. Hoonest kõige suurema osa ehk katsehalli jõupõrand ning kandekonstruktsioonid säilitatakse, välisseinad renoveeritakse uute elementidega asendamise teel, hoone katus soojustatakse ja paigaldatakse uus katusekate ning päikesepaneelid A-klassi energiatõhususe tagamiseks. Praegune õppekorpuse osa, mis on täielikult amortiseerunud, lammutatakse ja asemele ehitatakse uus hooneosa. Hoonesse rajatakse kaasaegsed töökojad, laboratooriumid õppeklassid ja kontoriruumid.
Toetame struktuurimuudatuste läbiviimist
2016. aasta kevadel vähendati haldus- ja tugistruktuuri üksuste arvu juba poole võrra, 1. juulil kinnitas kuratoorium ühehäälselt ka ülikooli uue, nelja teaduskonnaga struktuuri. Uutesse teaduskondadesse – inseneriteaduskonda, infotehnoloogia teaduskonda, loodusteaduskonda ja majandusteaduskonda – ning Eesti Mereakadeemiasse koondatakse senised 8 teaduskonda, 12 asutust ning enam kui 60 instituuti. Muudatuste eesmärk on vähendada administratiivkoormust ja viia ülikooli struktuur kooskõlla TTÜ seadustest tulenevate juhtimissüsteemi muudatuste ning õppe-, teadus- ja arendustegevusega. ASTRA toetus võimaldab neid strukturaalseid ümberkorraldusi reaalselt ellu viia ja lahendada muudatustest tingitud ressursiprobleeme.
Uuendame õppe- ja teadustööks vajalikke tugisüsteeme
Õppe- ja teadustöö kvaliteedi ja efektiivsuse tõstmiseks on toetusraha abil plaanis arendada ja kaasajastada õppekorralduse e-keskkonda (ÕIS), mis on plaanis üle viia uuele tehnoloogilisele platvormile. Tänu sellele suureneks õppetegevuse efektiivsus ja paindlikkus ning tekiks nn. tudengite monitoorimissüsteem, mis aitaks analüüsida ja vähendada väljalangevust ning seeläbi suurendada tööturule siirduvate kõrgharidusega noorte osakaalu. Samuti toetatakse selle tegevuspunkti all e-õppevara loomist – eesmärk on varustada enamus kohustuslikest õppeainetest e-toega. Toetatakse ka ettevõtteid kaasava interdistsiplinaarse õppe arendust ehk viiakse õppekavad paremasse vastavusse tööturu vajadustega. Teadus- ja arendustegevuse kvaliteedi tõstmiseks on plaanis arendada ka õppejõudude kvalifikatsiooni ning hindamise süsteemi.
Toetame doktorante
Doktoriõppe kvaliteedi ja efektiivsuse tõstmiseks jätkame valdkonnapõhiste doktorikoolide rahastamist. Doktorikoolide tegevus toetab doktoriõppe efektiivsuse kasvu, tagab juhendamise parema kvaliteedi, tõstab ülikoolide ressursikasutuse efektiivsust ja suurendab koostööd nii ülikoolide, erasektori kui ka partnerite vahel ning rahvusvahelisel tasemel.
Kaasajastame õppeinfrastruktuuri
Õppeinfrastruktuuri kaasajastamisel võetakse aluseks eelkõige bakalaureuse taseme õppele oluliste õppeklasside ja –laborite uuendusvajadused, kus tudengite hulk on suur. Näiteks on selle raha eest plaanis uuendada loodusteaduskonnas füüsika üldkursuse ja infotehnoloogia teaduskonnas süsteemitehnika ning arvutisüsteemide laborite sisu, millest igaüht kasutavad õppeaastas üle 1000 tudengi.
Kaasame kõrge kvalifikatsiooniga välisõppejõude
Rahvusvahelise konkurentsivõime tõstmiseks loome uusi ühiskonna arengule vajalikke uurimissuundi ning kaasame kõrge kvalifikatsiooniga välisõppejõude erialadel, kus kohalik kompetents vajab tuge.
Loome teenuste platvormi ja võtame tööle ettevõtluskogemusega konsultante
Selle viimase alajaotuse tegevused jagunevad kaheks – ülikoolide ettevõtlusplatvormi ADAPTER arendamine ja ettevõtluskogemustega konsultantide kaasamine.
Baltimaades ainulaadne ettevõtlusplatvorm ADAPTER, mille arendamiseks allkirjastasid 6. aprillil 2016 kuus avalik-õiguslikku ülikooli koostöölepingu, viib kokku ettevõtjate vajadused ning ülikoolide arenduspotentsiaali. Ettevõtlusplatvormi idee on tõsta Eesti ettevõtete konkurentsivõimet maailmas. Loodav lahendus koondab ühte kõrgkoolide pakutavad teenused, teadus- ja arenduskoostöö ning tootearenduse ja täiendkoolituse võimalused. See loob ka kontaktpunkti, et viia kokku ettevõtjate vajadusi kõikide ülikoolide kompetentside ja tehnoloogia võimalustega.
Teise tegevusena toetame teadlaste ja ettevõtluskogemusega konsultantide kaasamist uurimisgruppidesse. Plaanis on kaasata umbes 10 ettevõtlusspetsialisti, kelle töö aitab parendada Tehnikaülikooli koostööd ettevõtlusega ja tuua akadeemilistesse uurimisgruppidesse ettevõtluses olevat arendustöö filosoofiat.
Kokkuvõtteks
Kõikide nende tegevuste elluviimiseks on loodud juhtkomitee, mida juhib teadusprorektor Renno Veinthal ja kuhu kuuluvad dekaanid, prorektorid ja vastutusala direktorid. Kogu projekti üldjuhiks on Aivar Auväärt. Loomulikult on iga tegevuse juures oma projektimeeskond, kes töötab selle nimel, et eelpoolnimetatud tegevused maksimaalselt hästi tehtud saaks. Kuigi tegemist on pikema kui paari-kolmeaastase projektiga, siis esimesi tulemusi on juba praegu näha – üld- ja tugistruktuuriüksuste reform on juba läbi viidud ning akadeemilise struktuuri muudatused on poole peal. Paari-kolme aasta lõikes võiks valmida renoveeritud õppe- ja teadushoone ja saada uuendatud nii mõnedki laborid üle ülikooli. Uus ÕIS ja õppeainete e-toe süsteem võtavad rohkem aega – sõltuvad ju need suurel määral inimressursi olemasolust ja õppejõudude kasutuses olevast õppetöövabast ajast. Loodame, et projekti lõpuks oleme suutnud kõikide ASTRA tegevuste eesmärgid täita.
Projekti elluviimise keskse tulemusena on Tallinna Tehnikaülikool oma tegevus- ja vastutusvaldkondades välja kujundanud vajaliku tervikliku keskkonna ja inimressursi osalemaks konkurentsivõimeliselt rahvusvahelisel kõrgharidus- ja teadusmaastikul ning mõlemad komponendid on jätkusuutlikud.